BTI (Bedre tverrfaglig innsats)

BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Modellen er adoptert fra Arendal kommune der den har blitt utviklet og utprøvd, og tilpasset lokale forhold. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre helhetlig og koordinert innsats uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning. Modellen gir en oversikt over handlingsforløp, og kan bidra til å rette opp svikt i samhandling mellom tjenester både på lokalt, regionalt og statlig nivå.

Implementering av BTI modellen i Hemnes kommune bringer med seg noen nye begrep. Disse er beskrevet i detalj under kulepunktene nedenfor.

Handlingsveilederen består av 4 nivåer;

Nivå 0: Beskriver hvordan vi avklarer om det er grunn til bekymring

Nivå 1: Beskriver innsats innenfor hver enkelt tjeneste

Nivå 2: Beskriver enkelt tverrfaglig samarbeid mellom fortrinnsvis to tjenester

Nivå 3: Beskriver mer omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester

Hvert nivå har 5 trinn som skal gjennomføres for å sikre god oppfølging og samhandling. Det er ulike verktøy og læringsressurser knyttet til hvert trinn, lett tilgjengelig for deg som arbeider med barn og unge. 

BTI modellen med tilknyttede verktøy skal brukes av samtlige medarbeidere som har en undring eller bekymring knyttet til barn eller unge.

bti modell.png

Handlingsveilederen finner du her.

 

Undring

Hva kan en undring, uro eller bekymring være?

Mange av oss, enten vi er foreldre, naboer, venner eller kanskje vi jobber med barn og unge, kommer i løpet av livet opp i situasjoner der vi ser eller hører noe som får oss til å kjenne en uro eller bekymring for et barn eller en ungdom i nærmiljøet.

Kanskje har vi registrert slikt som at barnet/ungdommen

  • strever litt med lesing og skriving
  • mistrives på skolen eller i barnehagen
  • sliter med å få venner
  • vegrer seg for å spise
  • gjør seg dårlig forstått
  • har et spesielt usunt kosthold
  • mobber eller plager andre
  • mangler noen ferdigheter som en normalt kan forvente i en gitt alder (f.eks. svømme, sykle, kle seg)

Eller kanskje vi ser og opplever signaler fra foreldrene som gjør oss urolige for evnen deres til å være foreldre? Det kan være at de:

  • i stor grad lar andre hente og levere i barnehagen
  • ikke overholder avtaler
  • ofte lukter alkohol
  • virker likegyldige til egen fremtoning
  • oppleves som spesielt usikre, irritable eller sårbare

Du er første skritt på veien mot en løsning

Som du ser, kan signalene som gjør oss urolige være høyst ulike, vage, diffuse og vanskelige å tyde.  Da er det lett å kjenne på egen usikkerhet: Har jeg observert rett? Kan jeg risikere å lage «en sak» ut av en bagatell? Bør jeg dele uroen min med andre?

Svaret på det siste spørsmålet er et rungende JA.

Som medmennesker skal vi bry oss og ta tak i denne bekymringen, og de av oss som er kommunalt ansatte plikter dessuten å gjøre det. Vi skal ikke avvente eller sette vår lit til at andre fanger opp de samme signalene som oss. Kanskje er det bare nettopp du som ser barnet/ungdommen!

Stafettholder

For å sikre at barn, unge, gravide og foresatte vet hvem de skal kontakte når de følges opp av en eller flere tjenester, skal det pekes ut en stafettholder som har ansvar for å sikre overblikk og sammenheng i oppfølging av det enkelte barn og familien, og at både barn og voksne føler seg ivaretatt.

 
Stafettholder utpekes fra nivå 1 i BTI-modellen når det settes i gang tiltak rundt et barn / ungdom  / gravid. Stafettholder beholder stafettpinnen til den er mottatt og akseptert av en ny stafettholder. Barn/ ungdom/foresatte skal ha mulighet til å påvirke hvem som skal være stafettholder.
 

Hva gjør stafettholder?  

  • Inviterer inn til  koordinerings- og evalueringsmøter, står for dagsorden og møteledelse
  • Skriver referat, følger med på tidsfrister holdes og at tiltak evalueres
  • Inviterer inn andre tjenester etter behov og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
  • Involverer barn/unge og foreldre i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.
  • Sikrer at en voksen snakker med barnet/ungdommen mellom møtene og fanger opp hvordan det går.
  • Holder kontakt med familien og tjenestene som er involvert nettverket rundt

Hvem er stafettholder?

På nivå 1 og 2 er det ønskelig at stafettholder er nær barnet i hverdagen, f.eks. kontaktlærer på skolen, pedagog i bhg., helsesykepleier. På nivå 3 blir stafettholder bestemt i BTI-team
Når oppfølgingen av barnet/ ungdommen/ familien går over til et nytt nivå i BTI-modellen skal det i samråd med dem det gjelder avklares hvem som skal være stafettholder videre. Dette skal tas med i vurderingen:

  • Barnets/ungdommens/familiens ønsker
  • Tiltakenes karakter og omfang 
  • Forventet koordineringsbehov og deltakeres stillingstype

Stafettlogg

Hva er en stafettlogg?

Stafettloggen er en elektronisk loggbok for ditt barn/ungdom, der informasjon om alle iverksatte hjelpetiltak og involverte personer er samlet på ett sted. Loggen gir en oversikt over:

  • alle avtaler som er inngått
  • hvilke offentlige tjenester som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver de har
  • hvilke fagpersoner som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver de har

Gjennom å gjøre oppdatert informasjon lett tilgjengelig, skal stafettloggen bidra til å gjøre overganger mellom ulike nivå i tiltaksarbeidet lettere for alle involverte. Foreldre/foresatte må alltid godkjenne at det blir opprettet en stafettlogg for et barn eller en ungdom. Som foreldre/foresatte får dere tilgang til å lese i den elektroniske loggen, og dermed kan dere til en hver tid holde dere oppdaterte på hva loggen inneholder av informasjon. Det er bare foresatte til barnet, og offentlige tjenester som de foresatte gir samtykke til innsyn, som kan få lesetilgang til stafettloggen.

Når blir en stafettlogg opprettet?

En stafettlogg starter når kommunen og dere som foresatte er blitt enige om å sette i verk hjelpetiltak for barnet eller ungdommen deres, og dere har gitt samtykke til at loggen blir opprettet. Hjelpetiltakene som blir beskrevet i loggen vil være knyttet til utviklingsområder der barnet kan ha nytte av ekstra støtte i en kortere eller lengre periode. Dersom flere offentlige tjenester skal involveres, må dere som foreldre/foresatte gi samtykke til at hver enkelt av disse får tilgang til loggen.

Når blir en stafettlogg avsluttet?

Stafettloggen blir avsluttet når dere som foresatte og de andre samarbeidspartnerne er enige om at barnet trives og at hjelpetiltakene har gitt ønsket effekt. Som foresatte har dere til en hver tid rett til å kreve at loggen blir avsluttet. En avsluttet logg blir lukket og arkivert. Om det på et senere tidspunkt er behov for nye hjelpetiltak, må foreldre/foresatte godkjenne om informasjonen som ligger i loggen skal gjøres tilgjengelig for offentlig ansatte.

Datasikkerhet

Stafettloggen er godkjent av Datatilsynet for lagring av personsensitive opplysninger.

BTI team

BTI-team

BTI-team er et tilbud til barn, unge, foresatte og gravide som opplever at utfordringer hoper seg opp og som trenger hjelp på flere områder for å få en stabil og god livssituasjon.

 

I BTI-team setter vi sammen et team av fagfolk med ulik kompetanse som skal se deg og din families totale behov. Sammen lager vi en plan med mål på kort og lang sikt, og jobber for at barn og unge får den støtten de trenger for å ha det bra hjemme, i barnehagen, på skolen og i fritiden. Du og familien din er delaktige i gjennomføringen av planen for å nå målene.

Hvordan kontakter jeg BTI-team?

Hvis du ønsker et møte i BTI-team, kan tjenesteytere du har kontakt med i dag, eller stafettholder / koordinator IP, kontakte leder for BTI-team for deg.  Du kan også selv ta direkte kontakt. Vi ber dere sammen fylle ut kontaktskjema for BTI-team så vi har et felles utgangspunkt når vi treffes.

Skjema - behov for tverrfaglig møte

 

​Hva kan du forvente av oss? 

  • Mer koordinert hjelp. Du/dere skal slippe å forholde deg til mange ulike instanser
  • Sammen lager vi en plan med mål og tiltak
  • Vi blir enige om hvem som er stafettholder og hvem som jobber sammen med dere for å nå målene.

Hva forventer vi av deg og dere?

  • Du/dere ønsker endring
  • Hele familien er med
  • Du/dere kommer på møter som er avtalt
  • Du/dere samarbeider om å finne gode og langsiktige løsninger

Hvem deltar?

Foresatte, BTI-teamleder og stafettholder (ev. koordinator IP) setter sammen familiens BTI-team ut fra hvilke utfordringer som barnet /ungdommen / de voksne har - og hvem som kan hjelpe. Her er noen forslag:

  • Fagfolk fra tjenester som allerede er involvert, og fra tjenester som kan ha en rolle framover
  • Mennesker i nettverket rundt barnet /ungdommen/ de voksne inviteres inn i teamet etter familiens ønske.
  • Barn og ungdom bestemmer selv om de vil delta i møtet. Det er lurt at en voksen i møtet har ansvar for at barnets /ungdommens mening løftes fram og blir lyttet til.

Hva skjer i BTI-team?

  • I BTI-teamet prøver vi sammen å forstå hva utfordringene består i og blir enige om hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gjøre det og hvem som skal gjøre det. Vi skal alltid ta hensyn til hva som er barnets beste
  • Når møtet er ferdig, har BTI-teamet laget en felles plan. De som har fått oppgaver utgjør et stafettlag som jobber sammen med familien. Det pekes ut en stafettholder som både familien og de andre tjenestene har dialog med underveis.
  • I BTI-team kartlegger vi om du har ønske om og rett til individuell plan. Individuell plan brukes når det er behov for langvarige og koordinerte helse- og eller sosiale tjenester, og kan være et skriftlig samarbeidsverktøy mellom deg og tjenesteapparatet og mellom de ulike tjenesteyterne.
  • Hvis utfordringene og behovene endrer seg, eller hvis ditt stafettlag møter hindringer som gjør at arbeidet stopper opp, samles de involverte til nytt møte i BTI-team.

Våre tjenester for barn og unge

Vi har mange tjenester for barn og unge. I tabellen finner du kontaktinformasjon og lenker til informasjon om den aktuelle tjenesten;

Tjeneste Telefon Leder
Barnehage   Enhetsleder Heidi Lien
-Bjerka barnehage 75197630 Styrer Kirsti Ånes Skaret
-Hemnes barnehage 75197390 Styrer Mette Lande Bang
-Frikultbarnehagen 97195288 Styrer Maria Braaten
-Finneidfjord barnehage 75197171 Styrer Mette Lande Bang
-Sørfjellet gårds- og friluftsbarnehage 75193479 Styrer Susanne Holmen
Korgen fysak barnehage 75197380 Styrer Merethe Vatshaug
Tømmerheia Naturbarnehage 75197993 Styrer Hilde Haugen
Barnevernet 75197000 Barnevernsleder Torill Pauline Walla
Barnevernvakta (akuttberedskap) 99285300  
Bibliotek - Hemnesberget 75193030  
Bibliotek - Korgen 75197100  
Bod'n utstyrssentral 90533969 Sandra Nascimento
Ergoterapi 97584580 Ergoterapeut Marit Lenningsvik
Flyktningetjenesten   Programrådgiver Jasna Mujic Karlsen
Frisklivsentralen   Leder Karoline Hatten Lifjell
Frivilligsentralen   Leder Hege Berg Klemetsen
Fysioterapi - barn og ungdom 91171990 Trine Smalsundmo van Leeuwen
Helsestasjon 75197095 Ledende helsesykepleier Berit Bang Andersen
Helsestasjon for ungdom   Prosjektleder Veronica Eriksen
Kommuneoverlege   Kommuneoverlege Robert Novak
Koordinerende enhet for barn og unge 90061692 Koordinator Christina Solvang
Koordinerende enhet for voksne 75197046 Tildelingskontoret
Kreftkoordinator 46955179 Kreftkoordinator Marianne Evjen
Kulturskole 75197069 Rektor Elisabeth Ødegård
Legekontor - Hemnesberget 75197400  
Legekontor - Korgen 75197090  
Legevakt 116117  
Rus- og psykiatritjenesten 75197161 Fungerende leder Synnøve Ødegård
Skole   Enhetsleder Rolf Arne Westgaard
Bjerka skole   Rektor Bente G. Marthinussen
Bleikvassli skole   Rektor Hanne Heggedal
Finneidfjord skole 75197170 Rektor Dag-Roald Djønne
Hemnes sentralskole   Rektor Liss-Hege Bjørnø
Korgen sentralskole   Rektor Kjell Joar Petersen-Øverleir
Sosialtjenesten i NAV   Leder Elin Arnøy
Støttekontakt    
Svangerskapsomsorg 95856384 Jordmor Bjørg Strandheim Nilsen

 

Våre tiltak

Hemnes kommune har mange ulike tiltak og virkemidler som kan bidra til positiv endring etter behov. Nedenfor er en beskrivelse av våre mest brukte tiltak, sortert etter hvem som leverer disse. (Under oppdatering)

Tiltak i barnehagen

Skriftspråkstimuleringsprogram

Tiltaket inngår som en del av Leselyst i Hemnes, som er en helhetlig plan, som skal sikre utvikling av gode lese og skriveferdigheter for alle barn som vokser opp i Hemnes Kommune.
Alle barnehagene i Hemnes Kommune gjennomfører, sammen med det eldste kullet, et skriftspråkstimuleringsprogram som går over en 8 mnd. periode.

Målgruppe :

Alle skolestartere i Kommunen. 5 åringer som ikke har barnehageplass får tilbud om å delta på dette programmet, dette gratis.

Språktimer

Barn med språkvansker, uten sakkyndig vurdering tilbys språktrening i barnehagen.
Språktreninga kan være knyttet til artikulasjon, språkforståelse og stemmevansker.
Innvilges etter kartlegging og søknad.
Kartlegging skjer i samråd med foreldre, spesialpedagog og logoped.

Kontaktperson :

Enhetsleder barnehage og styrer i den barnehagen barnet har barnehageplass i.

Målgruppe:

Alle barn (1-5 år) som har behov for språklig oppfølging.

IOP/Enkelt vedtak

Tilrettelegging og oppfølging av barn med sakkyndig vurdering av PPT, i h.h.t. lov om barnehage §31.

Kontaktperson :

Enhetsleder barnehage

Målgruppe :

Barn med ekstra behov for tilrettelegging og oppfølging i barnehagen.

Cos-veiledning

Barnehagene i Hemnes Kommune tilbyr alle barnehageforeldre å delta på cos-veiledning.

Kontaktperson : COS-veiledere:

Mona Elisabeth Falmår , Bjerka barnehage og Sørfjellet gårds og friluftsbarnehage

Marte Lenningsvik, Korgen barnehage

Ann Kristin Juvik, Hemnes barnehage og Finneidfjord barnehage


Overgang barnehage/skole

For å sikre god overgang fra barnehage til skole er det utarbeidet rutiner for samarbeid mellom barnehage og skole. Rutinene er beskrevet i kommunedelplanen Leselyst .

I overgangen fra barnehage til skole skal det blant annet gjennomføres overgangssamtaler mellom barnehage og skole. Samtalen skal ha fokus på barnets utvikling, avklaringer og forventninger til skolestart.

Målgruppe :

skolestartere og foreldrene.

Kontaktperson :

Styrer v /barnehage og rektor v /skole.

Tiltak i skolen

Tirsdagsgruppe

Tirsdagsgruppen er et praktisk pedagogisk tilbud ved Hemnes sentralskole.

Målgruppe

Elever fra 1. – 10 trinn, som har behov for et avbrekk fra teorihverdagen. Får plass etter søknad og intervju. 

Kontaktperson

Kontaktlærer


Aktivitetsplikt

Aktivitetsplikt er et antimobbetiltak/psykososiale tiltak vedtatt ved Opplæringsliven §9a

Målgruppe

Alle elever

Kontaktperson

Rektor / Fylkesmannen


Tiltak ved stort fravær

Målgruppe

Kontaktperson


Logoped

Logoped jobber med mennesker som har ulike former for kommunikasjonsvansker, stemmevansker, språk- og talevansker, taleflytvansker og svelgevansker.

Målgruppe

Elever og barnehagebarn

Kontaktperson

Kontaktlærer eller logoped


Individuell opplæringsplan (IOP)

IOP gis elever som har fått enkeltvedtak om spesialundervisning.

Målgruppe

Elever

Kontaktperson

Rektor, kontaktlærer


Spesialundervisning

Vedtak om spesialundervisning gjøres etter §5-1 i opplæringsloven. Sakkyndig vurdering fra PPT ligger til grunn for vurderingen.

Målgruppe

Elever

Kontaktperson

Rektor, kontaktlærer


 

Tiltak i helsestasjon, skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom

Helsestasjonsprogrammet 0-5 år

Helsestasjonsprogrammet gir føringer for innholdet i konsultasjoner ved helsestasjonen for barn 0-5 år.

Målgruppe

Alle barn 0-5 år.

Kontaktperson

Helsesykepleier

Tiltak i barnevernet

Under oppdatering

Brukermedvirkning, samarbeidspartnere og samhandlingsarenaer

God samhandling er en forutsetning for å levere gode tjenester til barn og unge. Nedenfor finner du informasjon om våre strategier for brukermedvirkning, våre samhandlingsarenaer og samarbeidspartnere.

Brukermedvirkning

Fokus på brukermedvirkning i Hemnes kommune er stadfestet og beskrevet i den vedtatte strategiske planen for brukermedvirkning og innbyggerdialog;

"På individnivå betyr brukermedvirkning at den som benytter seg av et tjenestetilbud får
innflytelse i forhold til dette tilbudet. Det betyr at vedkommende medvirker i valg, utforming
og anvendelse av de tilbud som til enhver tid er tilgjengelige, noe som igjen innebærer større
myndighet og kontroll over eget liv. Brukernes interesser kan også ivaretas av en representant
for vedkommende (pårørende, verge, fullmektig). Brukerne eller den som ivaretar brukers
interesser, skal tilbys medvirkning både i planlegging og gjennomføring av tiltakene. På den
måten kan brukeren i større grad ta ansvar for sin del av arbeidet mot et bedre liv.
Medvirkningens form skal tilpasses den enkelte brukers evne til å gi og motta informasjon.
Det viktigste i møtet mellom bruker og tjenesteutøver er god kommunikasjon og dialog. Dette
fordrer at begge er åpne og lydhøre for hverandre, som også bidrar til å skape en felles
forståelse for situasjonen. Tjenesteutøver har fagkunnskap, mens bruker vet mest om egne
behov og utfordringer.
Når brukere trenger hjelp til å mestre hverdagen, skal tjenesteyter og bruker sammen finne
fram til den beste tilgjengelige tjenesten og hjelpen brukeren trenger.
Det er særlig viktig at bruker opplever å:
• bli tatt på alvor
• bli behandlet med respekt
• føle tillit og trygghet
• få hjelp når behovet er der
Det er også viktig at tjenesteutøver har evne til å lytte og være et medmenneske i møte med
bruker. Det er brukeren som er ekspert på eget liv og som kjenner på hva som er viktig i
møte med tjenestene. Brukeropplevd kvalitet er således en viktig dimensjon ved
brukermedvirkning." (Kilde: Strategisk plan for brukermedvirkning og innbyggerdialog)

Hver enhet skal ha egne rutiner for å sikre brukermedvirkning på individnivå.

Samhandlingsarenaer i Hemnes kommune

Foreldremøter

Formål

Foreldremøter i barnehage og skole er en viktig arena for samhandling mellom tjenestene og foresatte. Foreldremøter kan innholde praktisk informasjon og/eller ulike tema som er aktuell for barn og unge.

Ansvarlig

Barnehagestyrere og rektorer

Deltakere

På foreldremøter i barnehagene deltar styrere og pedagogiske ledere. I skolene er det lærere fra det aktuelle trinnet som deltar.


Foreldresamtaler

Formål

Foreldresamtaler gjennomføres 3-4 ganger pr år og etter behov.

Ansvarlig

Kontaktlærer

Deltakere

Kontaktlærer og foresatte


BTI-team

Se beskrivelse over.


 

Førskole miljøutvalg (FMU)

Formål

Ansvarlig

Deltakere


Tverrfaglig utvalg (TFU)

Formål

Ansvarlig

Deltakere


Tilpasset opplærings team (TPO)

Formål

Ansvarlig

Deltakere

 

Våre samarbeidspartnere utenfor kommunen

PPT

BUP

Politiet

Tannhelsetjenesten