- Våre tjenester for barn og unge
- Våre tiltak
- Brukermedvirkning, samarbeidspartnere og samhandlingsarenaer
- Læringsressurser for medarbeidere
BTI (Bedre tverrfaglig innsats)
BTI er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Modellen er adoptert fra Arendal kommune der den har blitt utviklet og utprøvd, og tilpasset lokale forhold. Hensikten med BTI-modellen er å kvalitetssikre helhetlig og koordinert innsats uten at det blir brudd i oppfølgingen. BTI bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning. Modellen gir en oversikt over handlingsforløp, og kan bidra til å rette opp svikt i samhandling mellom tjenester både på lokalt, regionalt og statlig nivå.
Implementering av BTI modellen i Hemnes kommune bringer med seg noen nye begrep. Disse er beskrevet i detalj under kulepunktene nedenfor.
Handlingsveilederen består av 4 nivåer;
Nivå 0: Beskriver hvordan vi avklarer om det er grunn til bekymring
Nivå 1: Beskriver innsats innenfor hver enkelt tjeneste
Nivå 2: Beskriver enkelt tverrfaglig samarbeid mellom fortrinnsvis to tjenester
Nivå 3: Beskriver mer omfattende tverrfaglig samarbeid mellom flere tjenester
Hvert nivå har 5 trinn som skal gjennomføres for å sikre god oppfølging og samhandling. Det er ulike verktøy og læringsressurser knyttet til hvert trinn, lett tilgjengelig for deg som arbeider med barn og unge.
BTI modellen med tilknyttede verktøy skal brukes av samtlige medarbeidere som har en undring eller bekymring knyttet til barn eller unge.
Handlingsveilederen finner du her.
Undring
Hva kan en undring, uro eller bekymring være?
Mange av oss, enten vi er foreldre, naboer, venner eller kanskje vi jobber med barn og unge, kommer i løpet av livet opp i situasjoner der vi ser eller hører noe som får oss til å kjenne en uro eller bekymring for et barn eller en ungdom i nærmiljøet.
Kanskje har vi registrert slikt som at barnet/ungdommen
- strever litt med lesing og skriving
- mistrives på skolen eller i barnehagen
- sliter med å få venner
- vegrer seg for å spise
- gjør seg dårlig forstått
- har et spesielt usunt kosthold
- mobber eller plager andre
- mangler noen ferdigheter som en normalt kan forvente i en gitt alder (f.eks. svømme, sykle, kle seg)
Eller kanskje vi ser og opplever signaler fra foreldrene som gjør oss urolige for evnen deres til å være foreldre? Det kan være at de:
- i stor grad lar andre hente og levere i barnehagen
- ikke overholder avtaler
- ofte lukter alkohol
- virker likegyldige til egen fremtoning
- oppleves som spesielt usikre, irritable eller sårbare
Du er første skritt på veien mot en løsning
Som du ser, kan signalene som gjør oss urolige være høyst ulike, vage, diffuse og vanskelige å tyde. Da er det lett å kjenne på egen usikkerhet: Har jeg observert rett? Kan jeg risikere å lage «en sak» ut av en bagatell? Bør jeg dele uroen min med andre?
Svaret på det siste spørsmålet er et rungende JA.
Som medmennesker skal vi bry oss og ta tak i denne bekymringen, og de av oss som er kommunalt ansatte plikter dessuten å gjøre det. Vi skal ikke avvente eller sette vår lit til at andre fanger opp de samme signalene som oss. Kanskje er det bare nettopp du som ser barnet/ungdommen!
Stafettholder
For å sikre at barn, unge, gravide og foresatte vet hvem de skal kontakte når de følges opp av en eller flere tjenester, skal det pekes ut en stafettholder som har ansvar for å sikre overblikk og sammenheng i oppfølging av det enkelte barn og familien, og at både barn og voksne føler seg ivaretatt.
Hva gjør stafettholder?
- Inviterer inn til koordinerings- og evalueringsmøter, står for dagsorden og møteledelse
- Skriver referat, følger med på tidsfrister holdes og at tiltak evalueres
- Inviterer inn andre tjenester etter behov og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
- Involverer barn/unge og foreldre i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.
- Sikrer at en voksen snakker med barnet/ungdommen mellom møtene og fanger opp hvordan det går.
- Holder kontakt med familien og tjenestene som er involvert nettverket rundt
Hvem er stafettholder?
På nivå 1 og 2 er det ønskelig at stafettholder er nær barnet i hverdagen, f.eks. kontaktlærer på skolen, pedagog i bhg., helsesykepleier. På nivå 3 blir stafettholder bestemt i BTI-team
Når oppfølgingen av barnet/ ungdommen/ familien går over til et nytt nivå i BTI-modellen skal det i samråd med dem det gjelder avklares hvem som skal være stafettholder videre. Dette skal tas med i vurderingen:
- Barnets/ungdommens/familiens ønsker
- Tiltakenes karakter og omfang
- Forventet koordineringsbehov og deltakeres stillingstype
Stafettlogg
Hva er en stafettlogg?
Stafettloggen er en elektronisk loggbok for ditt barn/ungdom, der informasjon om alle iverksatte hjelpetiltak og involverte personer er samlet på ett sted. Loggen gir en oversikt over:
- alle avtaler som er inngått
- hvilke offentlige tjenester som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver de har
- hvilke fagpersoner som er involverte i hjelpetiltakene, og hvilke oppgaver de har
Gjennom å gjøre oppdatert informasjon lett tilgjengelig, skal stafettloggen bidra til å gjøre overganger mellom ulike nivå i tiltaksarbeidet lettere for alle involverte. Foreldre/foresatte må alltid godkjenne at det blir opprettet en stafettlogg for et barn eller en ungdom. Som foreldre/foresatte får dere tilgang til å lese i den elektroniske loggen, og dermed kan dere til en hver tid holde dere oppdaterte på hva loggen inneholder av informasjon. Det er bare foresatte til barnet, og offentlige tjenester som de foresatte gir samtykke til innsyn, som kan få lesetilgang til stafettloggen.
Når blir en stafettlogg opprettet?
En stafettlogg starter når kommunen og dere som foresatte er blitt enige om å sette i verk hjelpetiltak for barnet eller ungdommen deres, og dere har gitt samtykke til at loggen blir opprettet. Hjelpetiltakene som blir beskrevet i loggen vil være knyttet til utviklingsområder der barnet kan ha nytte av ekstra støtte i en kortere eller lengre periode. Dersom flere offentlige tjenester skal involveres, må dere som foreldre/foresatte gi samtykke til at hver enkelt av disse får tilgang til loggen.
Når blir en stafettlogg avsluttet?
Stafettloggen blir avsluttet når dere som foresatte og de andre samarbeidspartnerne er enige om at barnet trives og at hjelpetiltakene har gitt ønsket effekt. Som foresatte har dere til en hver tid rett til å kreve at loggen blir avsluttet. En avsluttet logg blir lukket og arkivert. Om det på et senere tidspunkt er behov for nye hjelpetiltak, må foreldre/foresatte godkjenne om informasjonen som ligger i loggen skal gjøres tilgjengelig for offentlig ansatte.
Datasikkerhet
Stafettloggen er godkjent av Datatilsynet for lagring av personsensitive opplysninger.
BTI team
BTI-team
BTI-team er et tilbud til barn, unge, foresatte og gravide som opplever at utfordringer hoper seg opp og som trenger hjelp på flere områder for å få en stabil og god livssituasjon.
I BTI-team setter vi sammen et team av fagfolk med ulik kompetanse som skal se deg og din families totale behov. Sammen lager vi en plan med mål på kort og lang sikt, og jobber for at barn og unge får den støtten de trenger for å ha det bra hjemme, i barnehagen, på skolen og i fritiden. Du og familien din er delaktige i gjennomføringen av planen for å nå målene.
Hvordan kontakter jeg BTI-team?
Hvis du ønsker et møte i BTI-team, kan tjenesteytere du har kontakt med i dag, eller stafettholder / koordinator IP, kontakte leder for BTI-team for deg. Du kan også selv ta direkte kontakt. Vi ber dere sammen fylle ut kontaktskjema for BTI-team så vi har et felles utgangspunkt når vi treffes.
Skjema - behov for tverrfaglig møte
Hva kan du forvente av oss?
- Mer koordinert hjelp. Du/dere skal slippe å forholde deg til mange ulike instanser
- Sammen lager vi en plan med mål og tiltak
- Vi blir enige om hvem som er stafettholder og hvem som jobber sammen med dere for å nå målene.
Hva forventer vi av deg og dere?
- Du/dere ønsker endring
- Hele familien er med
- Du/dere kommer på møter som er avtalt
- Du/dere samarbeider om å finne gode og langsiktige løsninger
Hvem deltar?
Foresatte, BTI-teamleder og stafettholder (ev. koordinator IP) setter sammen familiens BTI-team ut fra hvilke utfordringer som barnet /ungdommen / de voksne har - og hvem som kan hjelpe. Her er noen forslag:
- Fagfolk fra tjenester som allerede er involvert, og fra tjenester som kan ha en rolle framover
- Mennesker i nettverket rundt barnet /ungdommen/ de voksne inviteres inn i teamet etter familiens ønske.
- Barn og ungdom bestemmer selv om de vil delta i møtet. Det er lurt at en voksen i møtet har ansvar for at barnets /ungdommens mening løftes fram og blir lyttet til.
Hva skjer i BTI-team?
- I BTI-teamet prøver vi sammen å forstå hva utfordringene består i og blir enige om hva vi skal gjøre, hvordan vi skal gjøre det og hvem som skal gjøre det. Vi skal alltid ta hensyn til hva som er barnets beste
- Når møtet er ferdig, har BTI-teamet laget en felles plan. De som har fått oppgaver utgjør et stafettlag som jobber sammen med familien. Det pekes ut en stafettholder som både familien og de andre tjenestene har dialog med underveis.
- I BTI-team kartlegger vi om du har ønske om og rett til individuell plan. Individuell plan brukes når det er behov for langvarige og koordinerte helse- og eller sosiale tjenester, og kan være et skriftlig samarbeidsverktøy mellom deg og tjenesteapparatet og mellom de ulike tjenesteyterne.
- Hvis utfordringene og behovene endrer seg, eller hvis ditt stafettlag møter hindringer som gjør at arbeidet stopper opp, samles de involverte til nytt møte i BTI-team.
Våre tjenester for barn og unge
Vi har mange tjenester for barn og unge. I tabellen finner du kontaktinformasjon og lenker til informasjon om den aktuelle tjenesten;
Våre tiltak
Hemnes kommune har mange ulike tiltak og virkemidler som kan bidra til positiv endring etter behov. Nedenfor er en beskrivelse av våre mest brukte tiltak, sortert etter hvem som leverer disse. (Under oppdatering)
Tiltak i barnehagen
Skriftspråkstimuleringsprogram
Målgruppe :
Språktimer
Kontaktperson :
Målgruppe:
IOP/Enkelt vedtak
Kontaktperson :
Målgruppe :
Cos-veiledning
Barnehagene i Hemnes Kommune tilbyr alle barnehageforeldre å delta på cos-veiledning.
Kontaktperson : COS-veiledere:
Mona Elisabeth Falmår , Bjerka barnehage og Sørfjellet gårds og friluftsbarnehage
Marte Lenningsvik, Korgen barnehage
Ann Kristin Juvik, Hemnes barnehage og Finneidfjord barnehage
Overgang barnehage/skole
For å sikre god overgang fra barnehage til skole er det utarbeidet rutiner for samarbeid mellom barnehage og skole. Rutinene er beskrevet i kommunedelplanen Leselyst .
I overgangen fra barnehage til skole skal det blant annet gjennomføres overgangssamtaler mellom barnehage og skole. Samtalen skal ha fokus på barnets utvikling, avklaringer og forventninger til skolestart.
Målgruppe :
skolestartere og foreldrene.
Kontaktperson :
Styrer v /barnehage og rektor v /skole.
Tiltak i skolen
Tirsdagsgruppe
Tirsdagsgruppen er et praktisk pedagogisk tilbud ved Hemnes sentralskole.
Målgruppe
Elever fra 1. – 10 trinn, som har behov for et avbrekk fra teorihverdagen. Får plass etter søknad og intervju.
Kontaktperson
Kontaktlærer
Aktivitetsplikt
Aktivitetsplikt er et antimobbetiltak/psykososiale tiltak vedtatt ved Opplæringsliven §9a
Målgruppe
Alle elever
Kontaktperson
Rektor / Fylkesmannen
Tiltak ved stort fravær
Målgruppe
Kontaktperson
Logoped
Logoped jobber med mennesker som har ulike former for kommunikasjonsvansker, stemmevansker, språk- og talevansker, taleflytvansker og svelgevansker.
Målgruppe
Elever og barnehagebarn
Kontaktperson
Kontaktlærer eller logoped
Individuell opplæringsplan (IOP)
IOP gis elever som har fått enkeltvedtak om spesialundervisning.
Målgruppe
Elever
Kontaktperson
Rektor, kontaktlærer
Spesialundervisning
Vedtak om spesialundervisning gjøres etter §5-1 i opplæringsloven. Sakkyndig vurdering fra PPT ligger til grunn for vurderingen.
Målgruppe
Elever
Kontaktperson
Rektor, kontaktlærer
Tiltak i helsestasjon, skolehelsetjenesten og Helsestasjon for ungdom
Helsestasjonsprogrammet 0-5 år
Helsestasjonsprogrammet gir føringer for innholdet i konsultasjoner ved helsestasjonen for barn 0-5 år.
Målgruppe
Alle barn 0-5 år.
Kontaktperson
Brukermedvirkning, samarbeidspartnere og samhandlingsarenaer
God samhandling er en forutsetning for å levere gode tjenester til barn og unge. Nedenfor finner du informasjon om våre strategier for brukermedvirkning, våre samhandlingsarenaer og samarbeidspartnere.
Brukermedvirkning
Fokus på brukermedvirkning i Hemnes kommune er stadfestet og beskrevet i den vedtatte strategiske planen for brukermedvirkning og innbyggerdialog;
"På individnivå betyr brukermedvirkning at den som benytter seg av et tjenestetilbud får
innflytelse i forhold til dette tilbudet. Det betyr at vedkommende medvirker i valg, utforming
og anvendelse av de tilbud som til enhver tid er tilgjengelige, noe som igjen innebærer større
myndighet og kontroll over eget liv. Brukernes interesser kan også ivaretas av en representant
for vedkommende (pårørende, verge, fullmektig). Brukerne eller den som ivaretar brukers
interesser, skal tilbys medvirkning både i planlegging og gjennomføring av tiltakene. På den
måten kan brukeren i større grad ta ansvar for sin del av arbeidet mot et bedre liv.
Medvirkningens form skal tilpasses den enkelte brukers evne til å gi og motta informasjon.
Det viktigste i møtet mellom bruker og tjenesteutøver er god kommunikasjon og dialog. Dette
fordrer at begge er åpne og lydhøre for hverandre, som også bidrar til å skape en felles
forståelse for situasjonen. Tjenesteutøver har fagkunnskap, mens bruker vet mest om egne
behov og utfordringer.
Når brukere trenger hjelp til å mestre hverdagen, skal tjenesteyter og bruker sammen finne
fram til den beste tilgjengelige tjenesten og hjelpen brukeren trenger.
Det er særlig viktig at bruker opplever å:
• bli tatt på alvor
• bli behandlet med respekt
• føle tillit og trygghet
• få hjelp når behovet er der
Det er også viktig at tjenesteutøver har evne til å lytte og være et medmenneske i møte med
bruker. Det er brukeren som er ekspert på eget liv og som kjenner på hva som er viktig i
møte med tjenestene. Brukeropplevd kvalitet er således en viktig dimensjon ved
brukermedvirkning." (Kilde: Strategisk plan for brukermedvirkning og innbyggerdialog)
Hver enhet skal ha egne rutiner for å sikre brukermedvirkning på individnivå.
Samhandlingsarenaer i Hemnes kommune
Foreldremøter
Formål
Foreldremøter i barnehage og skole er en viktig arena for samhandling mellom tjenestene og foresatte. Foreldremøter kan innholde praktisk informasjon og/eller ulike tema som er aktuell for barn og unge.
Ansvarlig
Barnehagestyrere og rektorer
Deltakere
På foreldremøter i barnehagene deltar styrere og pedagogiske ledere. I skolene er det lærere fra det aktuelle trinnet som deltar.
Foreldresamtaler
Formål
Foreldresamtaler gjennomføres 3-4 ganger pr år og etter behov.
Ansvarlig
Kontaktlærer
Deltakere
Kontaktlærer og foresatte
BTI-team
Se beskrivelse over.
Førskole miljøutvalg (FMU)
Formål
Ansvarlig
Deltakere
Tverrfaglig utvalg (TFU)
Formål
Ansvarlig
Deltakere
Tilpasset opplærings team (TPO)
Formål
Ansvarlig
Deltakere