IKT
|
På grunn av kommunens geografiske beliggenhet med 5 tettsteder med kommunale enheter og avstand til IT-bedrifter vil det være behov for intern IKT-kompetanse til å løse oppgaver raskt når det er nødvendig.
IKT har to avdelinger under Stab.
IKT-Drift har i dag 3,3 faste årsverk.
IKT-Utvikling har i dag ett fast årsverk.
I tillegg har vi midlertidige ansatte og lærlinger.
Avdelingene har ansvaret for:
- Strategi IKT
- Drift av IKT-løsninger
- Applikasjonsforvaltning
- Anskaffelser av IKT-løsninger
- Utviklingsprosjekter IKT
- Brukerstøtte
- Opplæring i fellessystemer (kontorstøtte og sak/arkiv)
- Sikkerhet og ROS-analyser
- Kvalitetsutvikling
- Prosjektrelatert innføring
IKT-avdelingen drifter til sammen ca. 60 servere og det finnes i dag over 100 forskjellige fagprogrammer ute på enhetene, noen av dem gjelder for hele kommunen.
Kommunens administrasjons- og styringssystemer skal gjøres tilgjengelig for alle lederne og hvor dette er mulig skal også de samme systemene gjøres tilgjengelig fra hjemmekontor.
Internett og e-post skal uten unntak være tilgjengelig for alle saksbehandlere. Etablering av dette gjøres ut fra en praktisk /økonomisk utrullingsmodell.
Vi har et interkommunalt samarbeide der serverparken for 7 kommuner på Helgeland driftes av oss. I tilegg har flere av disse kommunene skattoppkobling gjennom oss.