Hva kan du få hjelp til:
- søke etter bolig du kan leie
- søke bostøtte og andre tjenester knyttet til bolig
- veiledning i personlig økonomi
- veiledning for ikke å miste boligen du bor i
- veiledning og bistand til å mestre å bo
- søke lån og tilskudd til kjøp, utbedring eller refinansiering av bolig
- søke lån og tilskudd til tilpasning av bolig på grunn av alder eller funksjonsnedsettelser
- veiledning rundt det praktiske ved å kjøpe bolig
- skaffe bolig med tilpasninger og hjelpetiltak hvis du trenger det på grunn av alder, funksjonsnedsettelser eller andre årsaker
- annen veiledning om bolig
Hvem kan søke:
- personer med lovlig opphold i Norge
- personer som ikke har et sted å bo, som står i fare for å miste boligen sin eller som har en bolig som ikke er egnet til å bo i
- personer som trenger hjelp til å skaffe eller beholde bolig
Hvis du er student eller du kan skaffe leid bolig selv eller spare til kjøp av bolig på egen hånd, er du ikke i målgruppa for hjelp til å skaffe eller beholde bolig.
Slik søker du:
Du kan søke skriftlig eller muntlig til Hemnes kommune.
Hvis du vil søke skriftlig, fyller du ut søknadsskjema og leverer eller sender til :
Hemnes kommune, Sentrumsveien 1, 8646 Korgen
eller på mail til ; postmottak@hemnes.kommune.no
Hvis du vil søke muntlig, kan du ta kontakt med en av våre tjenester/enheter, og fortelle dem hva du vil be om hjelp til.
Dette bør legges ved søknaden din:
- Hvis du ikke har bolig, bør du legge ved bekreftelse på det. Det kan være bekreftelse fra døgnovernattingssted, institusjon, asylmottak, fengsel, eller et annet offentlig kontor som du mottar tjenester fra.
- Hvis du er i ferd med å miste boligen du bor, i bør du beskrive hvorfor i søknaden. Du bør legge ved leiekontrakt.
- Hvis du ikke har bolig som er egnet å bo i, bør du beskrive hvorfor i søknaden. Etter du har sendt inn søknad, kan du bli bedt om å levere dokumentasjon som viser hvorfor.
- Hvis du ønsker at kommunen innhenter informasjon og dokumentasjon de trenger for å behandle søknaden din, kan du gi kommunen samtykke til å innhente opplysninger. Du må da benytte mal for samtykke som ligger her, og krysse av for hvilke opplysninger du samtykker til at de innhenter.
Søknadsfrist
Du kan søke hele året.
Hva skjer etter at du har sendt inn søknaden?
Du får et skriftlig vedtak når søknaden din er behandlet. I vedtaket står det hvilken hjelp du får, og hvilken tjeneste som har ansvar for å hjelpe deg.
Hvis saksbehandlingen tar lenger enn én måned etter at vi har mottatt nødvendig informasjon, får du beskjed om det.
Klage
Hvis du er uenig i vedtaket kan du klage. Klagefrist er tre uker fra du har mottatt vedtaket. I klagen må du skrive hva du klager på og informere om eventuelle nye opplysninger. Send klagen til det kontoret som har gitt deg vedtaket. Informasjon om mulighet for å klage og hvordan du gjør det, står i vedtaket.