Stafettholder utpekes fra nivå 1 i BTI-modellen når det settes i gang tiltak rundt et barn / ungdom / gravid. Stafettholder beholder stafettpinnen til den er mottatt og akseptert av en ny stafettholder. Barn/ ungdom/foresatte skal ha mulighet til å påvirke hvem som skal være stafettholder.
Hva gjør stafettholder?
- Inviterer inn til koordinerings- og evalueringsmøter på nivå 1 og 2 og står for dagsorden og møteledelse
- Skriver referat, følger med på tidsfrister holdes og at tiltak evalueres
- Inviterer inn andre tjenester etter behov på nivå 2 i BTI-modellen og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
- Involverer barn/unge og foreldre i planlegging, gjennomføring og evaluering av tiltak.
- Sikrer at en voksen snakker med barnet/ungdommen mellom møtene og fanger opp hvordan det går.
- Holder kontakt med familien og tjenestene som er involvert nettverket rundt
Hvem er stafettholder?
På nivå 1 og 2 er det ønskelig at stafettholder er nær barnet i hverdagen, f.eks. kontaktlærer på skolen, pedagog i bhg., helsesykepleier. På nivå 3 blir stafettholder bestemt i BTI-team
Når oppfølgingen av barnet/ ungdommen/ familien går over til et nytt nivå i BTI-modellen skal det i samråd med dem det gjelder avklares hvem som skal være stafettholder videre. Dette skal tas med i vurderingen:
- Barnets/ungdommens/familiens ønsker
- Tiltakenes karakter og omfang
- Forventet koordineringsbehov og deltakeres stillingstype
For innbyggere som har ønske om og rett til indviduell plan, søkes det om koordinator IP som i hovedsak vil ta over koordineringsansvaret. I noen tilfeller vil det kunne være både stafettholder og koordinator IP i en familie. Dette avklares i BTI-team.