For å forsinke og hindre spredning av Covid-19, og bidra til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester, fatter kommuneoverlegen i Hemnes kommune 09.04.2020 følgende vedtak etter smittevernlovens § 4-1 femte ledd.

Dette vedtaket erstatter tidligere vedtak fattet 02.04.2020 av formannskapet, og har en varighet på 7 dager.
Vedtaket er likelydende med tidligere vedtak av 2. april 2020

 

Vedtak:

1) Alle som ankommer kommunen etter reiser fra områdene angitt i punkt 2 ilegges hjemmekarantene etter ankomst. På grunn av Coronaviruset sin inkubasjonstid skal karantenens varighet være 14 dager.

2) Vedtaket gjelder per 09.04.2020 følgende områder: Alle fylker sør for Nordland.

3) Kommunen forholder seg til de nasjonale retningslinjene for restriksjoner knyttet til reiser over landegrensene, jmf Forskrift om smitteverntiltak mv. ved Coronautbruddet (Covid-19-forskriften).

4) Transittopphold på lufthavn i områdene i dette vedtakets pkt. 2 regnes ikke som opphold i området.

5) For personer som utvikler sykdom eller symptomer i karanteneperioden gjelder myndighetenes til enhver tid gjeldende føringer for hjemmekarantene og isolasjon, jmf Forskrift om smitteverntiltak mv. ved Coronautbruddet (Covid-19-forskriften).

6) Vedtaket gjelder fra vedtaksdato uten tilbakevirkende kraft for områdene angitt i punkt 2.

7) Personer som er i karantene på bakgrunn av tidligere vedtak skal fullføre karantenetiden.

8) Reisende som ikke har symptomer skal reise til planlagt oppholdssted for hjemmekarantene, og skal under reisen så langt det lar seg gjøre holde avstand til andre.

9) Hjemmekarantene kan avbrytes før 14 dager ved at den reisende forlater Nord-Norge.

10) Reisende med symptomer skal umiddelbart i isolering, og kan ikke bruke offentlig transport.

11) Disse karantenebestemmelsene gjelder kun den reisende selv, ikke personer den reisende oppholder seg med, eller har oppholdt seg med under opphold i kommunen.

 

Unntak:

A. Fører og personell av vare- og passasjertransport unntas fra dette vedtakets krav. Dette omfatter også personell som er nødvendig for å gjennomføre transporten. Unntaket gjelder også ambulansepersonell og andre når det utføres pasienttransport, herunder transport av døde.  Nasjonale føringer for karantene og isolasjon ved sykdom gjelder også for disse gruppene.

B. Ledelse av virksomheter som er listet etter DSB sin definisjon av samfunnskritiske funksjoner gis adgang til å gjøre unntak for eget nøkkelpersonell når dette er strengt nødvendig for å opprettholde forsvarlig drift av kritiske samfunnsfunksjoner.

C. Opphold på plattform/sokkel med påfølgende hjemreise regnes ikke som opphold i områder som omfattes av dette vedtaket

D. Det kan i særskilte tilfeller innvilges dispensasjon fra karantenebestemmelsene. Hvilke tiltak som er planlagt for å redusere smitteoverføring skal følge dispensasjonssøknad. Dispensasjon kan kun gis i de tilfeller smitterisiko knyttet til innvilget dispensasjon vurderes som ubetydelig. Søknad om dispensasjon rettes til beredskapsgruppa i Hemnes kommune. Enten ved bruk av meldingstjenesten eller ved epost til corona@hemnes.kommune.no

 

Rettslig grunnlag

Smittevernlovens § 4-1 femte ledd gir kommuneoverlegen, i kommunestyrets sted, hjemmel til å sette i verk ulike tiltak i hastesaker, når det er nødvendig for å forebygge en allmenn farlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført i befolkningen. Aktuelle tiltak fremgår av bestemmelsens første ledd bokstavene a til e. Grunnleggende krav ved iverksetting av tiltak etter § 4-1 fremgår av smittevernloven § 1-5 hvor det fremgår: "Smitteverntiltak etter loven skal være basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, være nødvendig av hensyn til smittevernet og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Ved iverksettelse av smitteverntiltak skal det legges vekt på frivillig medvirkning fra den eller de tiltaket gjelder. Tvangstiltak kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers vil være et uforholdsmessig inngrep."

 

Begrunnelse

Covid-19 er erklært som et alvorlig utbrudd av allmenn farlig smittsom sykdom som kan få alvorlige helsekonsekvenser for mange mennesker. Sykdommen er også erklært som en pandemi og en alvorlig hendelse av betydning for internasjonal folkehelse av Verdens helseorganisasjon.

Helsedirektoratet vedtok 12.03.20 omfattende tiltak for å hindre spredning av Covid-19 og for å bidra til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester. Disse tiltakene har senere blitt opprettholdt.

Covid-19 epidemien har i dag ulik utbredelse i Norge. Folkehelseinstituttet vurderer at epidemien nasjonalt har gått over i en ny fase hvor en ikke har klart å identifisere smittekjeden for alle som blir syke.

I Hemnes kommune er man i en særstilling ved at det man har man ikke har bekreftede tilfeller av pasienter med Covid-19. Utbredelsen av skjult smitte vurderes på nåværende tidspunkt være på et minimumsnivå.

Erfaring tilsier at det å begrense reiseaktiviteten fra høyendemiske områder til lavendemiske områder vil redusere smitteoverføringen. Reiserelaterte tiltak i tidlige faser av en epidemi gis faglig støtte fra FHI v/Vold, Aavitsland og Arnesen i brev sendt til alle landets kommuneoverleger 19.03.2020. Dette er også bakgrunnen for nasjonale karantenereglene for personer som har vært på reise utenlands.

Med dagens smittesituasjon i Norge er det ulogisk å ha karanteneregler for personer som reiser fra lavendemiske områder i verden, samtidig som vi ikke har regler for personer som reiser til kommunen fra høyendemiske områder i Norge.

Tiltaket har som mål å redusere import av smittede personer fra andre områder. Dette er kun et relevant tiltak i tidlige faser av epidemien. Når «importerte tilfeller» utgjøre en stadig mindre andel av nye tilfeller har tiltaket mistet sin relevans. Det er min vurdering at vi i Hemnes kommune nå må fokusere på dette tiltaket mens vi er i fase 1 av epidemien

Regionen har særskilte utfordringer knyttet til geografisk spredt bosetning og utfordrende infrastruktur.  Både primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten vil få store utfordringer om mange blir syke, og samfunnskritiske funksjoner vil være svært vanskelig å opprettholde ved stort sykefravær eller dersom mange omfattes av karantene og isolasjonsbestemmelsene. Dette gjelder spesielt de minste kommunene i regionen. Man er også i en vanskelig situasjon når gjelder tilgang på smittevern- og prøvetakingsutstyr. Det vurderes derfor som nødvendig å opprettholde kraftige tiltak for å begrense antallet personer med mistenkt Covid-19 infeksjon.  

Kommuneoverlegen ser det som avgjørende å redusere smittepresset utenfra, og tilstrebe en sakte spredning av viruset. Dette er avgjørende for å opprettholde tilstrekkelig kapasitet til å håndtere pasienter både i primær og spesialisthelsetjenesten. Folkehelseinstituttet og helsedirektoratet sitt uttalte mål er å avflate den epidemiske smittekurven, alternativt stoppe epidemien med å holde smitteraten (R0) <1. Kommuneoverlegen mener at dette ikke er mulig å oppnå uten at man har reiserestriksjoner knyttet til personer som reiser inn i kommunen fra områder med høyt smittetrykk. Intensjonen med de lokale reglene er å oppnå de sentrale myndigheters målsetning for R0.

Til sammenligning med tidligere vedtak åpner dette nye vedtaket opp for at reisende som kommer fra Nord-Norge ikke kommer inn under karantenebestemmelsene. Dette vil bidra til en bedre pasientflyt for de som har behov for spesialisthelsetjeneste. Man må likevel være klar over at dette kan øke risikoen for smitteinnføring til kommunen.

Strenge reiserestriksjoner og karantenebestemmelser vil sannsynligvis demme opp for, og utsette oppstarten av epidemien i kommunen og på Helgeland. Samtidig vil smittepresset utenfra sannsynligvis fortsette å øke i tiden framover. Dersom demningen brister under et høyt smittetrykk risikerer man en plutselig og kraftig smittespredning i kommunen, som vil være umulig å håndtere ift smitteoppsporing og identifisering av nærkontakter. For strenge tiltak vil altså potensielt kunne utsette oppstarten, men i neste fase gi en høy smittekurve.

For at tiltaket skal ha effekt er man avhengig av at Helgelandskommunene og kommuner i Nord-Norge har karantenebestemmelser knyttet til innreise fra Sør-Norge. De fleste kommunene i Nord-Norge har på nåværende tidspunkt lokale vedtak med karantenekrav til personer som reiser fra Sør-Norge, og det vurderes som sannsynlig at kommunene i Nord-Norge vil fortsette å fatte slike vedtak i ukene framover.

 

Sammendrag

I den nåværende situasjonen er det nødvendig å forebygge og motvirke spredning av covid-19. Tiltaket anses nødvendig både for å beskytte sårbare grupper og for å opprettholde nødvendig kapasitet i helsetjenesten.

Kommuneoverlegen vurderer at smitteverntiltaket har en medisinskfaglig begrunnelse, er nødvendig av hensyn til smittevernet, og for å opprettholde tilstrekkelig smittevernskapasitet i kommuner og i helse- og omsorgstjenesten. Tiltaket vurderes som forholdsmessig og tjenlig utfra en helhetsvurdering.

Etter kommuneoverlegen sin vurdering vil den samfunnsmessige nytten ved smitteverntiltaket overstige den belastning og ulempe for de tiltaket gjelder.

 

 

Iverksettelse og virkning

Vedtaket har virkning fra 09.04.2020 kl 1500 og gjelder til og med 16.04.2020, eller inntil nytt vedtak fattes. Nasjonale føringer i form av forskrift og retningslinjer for lokale vedtak vurderes fortløpende. Gyldigheten her satt til 7 døgn etter vedtak eller frem til nytt vedtak fattes