• For å forsinke og hindre spredning av Covid-19, og for å bidra til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester vedtar Hemnes kommunestyre, i medhold av smittevernloven § 4-1, følgende lokale forskrift: (se tekst under).
  • Vedtaket fattes med hjemmel i kommunelovens § 11-8. – i medhold av kommuneloven § 11-8.
  • Vedtaket erstatter vedtak fattet av Hemnes formannskap 22.april, og varer til og med 06. mai 2020.

Lokal forskrift – med virkning fra og med 29.04.2020


1) Alle som ankommer kommunen etter reiser fra områdene angitt i punkt 2 ilegges hjemmekarantene etter ankomst. På grunn av koronavirus sin inkubasjonstid skal karantenens varighet være 14 dager.
2) Vedtaket gjelder per 29.04.2020 følgende områder: Oslo, Viken, Vestfold og Telemark, Agder og Vestland.

3) Transittopphold på lufthavn i områdene i dette vedtakets pkt. 2 regnes ikke som opphold i området.

4) Kommunen forholder seg til de nasjonale retningslinjene for restriksjoner knyttet til reiser over landegrensene, jmf Forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (Covid-19-forskriften).

5) Reisende som ikke har symptomer skal reise til planlagt oppholdssted for hjemmekarantene, og skal under reisen så langt det lar seg gjøre holde avstand til andre. Karantenebestemmelsene gjelder kun den reisende selv, ikke personer den reisende oppholder seg med, eller har oppholdt seg med under opphold i kommunen.

6) Personer som er i karantene på bakgrunn av tidligere vedtak skal fullføre karantenetiden.

7) Hjemmekarantene kan avbrytes før 14 dager ved at den reisende forlater Helgeland, dersom transport fra karantenestedet til utreisestedet kan skje på en smittevernfaglig forsvarlig måte i tråd med retningslinjer fra Helsedirektoratet.

8) Personer som utvikler sykdom eller symptomer i karanteneperioden skal isoleres. Dette innebærer at personen skal oppholde seg i eget hjem eller annet egnet oppholdssted. Personen skal være isolert fra andre personer, og ikke ha nær kontakt med personer i samme husstand så langt det er mulig, Her gjelder myndighetenes til enhver tid gjeldende føringer for hjemmekarantene og isolasjon, jmf Forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet (Covid-19-forskriften).

9) Reisende med symptomer skal umiddelbart i isolering, og kan ikke bruke offentlig transport

10) Personer som er på gjennomreise i kommunen kan gjøre opphold som er nødvendige for å ivareta grunnleggende behov som for eksempel fylle drivstoff og innta mat og drikke.

11) Virksomheter som er unntatt karantenebestemmelsene etter punkt B og C eller virksomheter som får innvilget dispensasjon for arbeidere etter punkt D i unntaksbestemmelsene, skal innføre bevegelsesrestriksjoner for sine ansatte så lenge de er i kommunen. I perioder det ikke utføres arbeid eller reise som er nødvendig i forbindelse med arbeid skal personen(e) være i karantene. Personen(e) kan bare oppholde seg utenfor hjemmet/oppholdsstedet hvis nærkontakt med andre enn de personene som vedkommende bor sammen med unngås. Det skal ikke benyttes offentlig transport eller oppsøke steder hvor det er vanskelig å holde nødvendig avstand til andre personer.

12) Virksomheter som er unntatt karantenebestemmelsene etter punkt B og C eller virksomheter som får innvilget dispensasjon for arbeidere etter punkt D i unntaksbestemmelsene skal ha utarbeidet planer/prosedyrer som minimerer risiko for smitteoverføring mellom personell. Arbeidsgiver har ansvar for å vurdere smitterisiko og iverksette nødvendige smittereduserende tiltak på arbeidsplassen

13) Vedtaket gjelder i perioden 29. april til 06. mai 2020.

Unntak fra karantenereglene ovenfor

A. Fører og personell av vare- og passasjertransport unntas fra dette vedtakets krav. Dette omfatter også personell som er nødvendig for å gjennomføre transporten. Unntaket gjelder også ambulansepersonell og andre når det utføres pasienttransport, herunder transport av døde. Nasjonale føringer for karantene og isolasjon ved sykdom gjelder også for disse gruppene.

B. Ledelse av virksomheter som er listet etter DSB sin definisjon av samfunnskritiske funksjoner gis adgang til å gjøre unntak for nøkkelpersonell når dette er strengt nødvendig for å opprettholde forsvarlig drift av kritiske samfunnsfunksjoner. Disse virksomhetene må selv gjøre unntak for sine ansatte og vurdere hva som er forsvarlig drift av samfunnskritiske funksjoner.

C. Opphold i kommunen i forbindelse vedlikehold og reparasjoner som er strengt nødvendig for å holde i gang produksjonen i virksomheter.

D. Det kan i særskilte tilfeller innvilges dispensasjon fra karantenebestemmelsene. Hvilke tiltak som er planlagt for å redusere smitteoverføring skal følge dispensasjonssøknaden. Dispensasjon kan gis i de tilfeller smitterisiko knyttet til innvilget dispensasjon vurderes som svært lav. Søknad om dispensasjon sendes på e-mail: corona@hemnes.kommune.no

Rettslig grunnlag

Smittevernlovens § 4-1 gir kommunestyret, eller det organ som kommunestyret har delegert myndigheten til, hjemmel til å sette i verk ulike tiltak når det er nødvendig for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller motvirke at den blir overført i befolkningen. Aktuelle tiltak fremgår av bestemmelsens første ledd bokstavene a til e. Vedtak om karantene eller innreiserestriksjoner vil være av prinsipiell karakter i kommunelovens forstand. Myndigheten til å treffe slike vedtak kan derfor ikke delegeres til ordfører eller kommunedirektør. I hastesaker kan kommunelegen utøve den myndighet kommunestyret har etter denne paragrafen. Grunnleggende krav ved iverksetting av tiltak etter § 4-1 fremgår av smittevernloven § 1-5 hvor det fremgår: "Smitteverntiltak etter loven skal være basert på en klar medisinskfaglig begrunnelse, være nødvendig av hensyn til smittevernet og fremstå tjenlig etter en helhetsvurdering. Ved iverksettelse av smitteverntiltak skal det legges vekt på frivillig medvirkning fra den eller de tiltaket gjelder. Tvangstiltak kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers vil være et uforholdsmessig inngrep." Begrunnelse Covid-19 er erklært som et alvorlig utbrudd av allmennfarlig smittsom sykdom som kan få alvorlige helsekonsekvenser for mange mennesker. Sykdommen er også erklært som en pandemi og en alvorlig hendelse av betydning for internasjonal folkehelse av Verdens helseorganisasjon. Per 19.04.20 er over 2,3 millioner mennesker bekreftet smittet av koronavirus og det er meldt om 160000 dødsfall. Helsedirektoratet vedtok 12.03.20 omfattende tiltak for å hindre spredning av Covid-19 og for å bidra til å opprettholde nødvendige helse- og omsorgstjenester. I folkehelseinstituttet sitt siste notat om risiko og respons datert 05.04.2020 konkluderer man med at de iverksatte tiltakene har hatt effekt, men anbefaler at de fleste tiltakene fortsatt opprettholdes. I ukesrapport fra FHI datert 07.04.2020: «Det er

stor geografisk variasjon i den rapporterte forekomsten av covid-19.......

Lokal tilpasning av smitteverntiltak er av betydning.» Covid-19 epidemien har altså ulik geografisk utbredelse i Norge. Folkehelseinstituttet vurderte 01.04.2020 at epidemien nasjonalt er mellom fase 2 og 3, noe som tilsvarer oppstart av en utbredt epidemi. Folkehelseinstituttet og helsedirektoratet sitt uttalte mål er å avflate den epidemiske smittekurven, alternativt stoppe epidemien med å holde smitteraten (R0) <1. På Helgeland og i Hemnes kommune er man i en særstilling ved at det er få bekreftede tilfeller av pasienter med Covid-19. Det har ikke vært noen smittetilfeller i Hemnes kommune. Utbredelsen av skjult smitte vurderes på nåværende tidspunkt å være på et minimumsnivå. På landsbasis er omtrent 5% av alle tester positive (16.04.2020). I Rana er 0,8 % av testene positive (per 19.04.20). For Hemnes er dette 0%. Dette viser smittesituasjonen i Hemnes og på Helgeland er annerledes enn den man har nasjonalt. Helgeland / Rana vurderes å være i fase 1 av epidemien. I Hemnes er man fortatt i fase 0. Regionen har særskilte utfordringer knyttet til geografisk spredt bosetning og utfordrende infrastruktur. Både primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten vil få store utfordringer om mange blir syke, og samfunnskritiske funksjoner vil være svært vanskelig å opprettholde ved stort sykefravær eller dersom mange omfattes av karantene og isolasjonsbestemmelsene. Rana kommune har et særskilt ansvar som vertskommune for sykehuset. Kommuneoverlegen ser det fortsatt som viktig å redusere smittepresset utenfra, og tilstrebe en sakte spredning av viruset. Det vurderes derfor som nødvendig å opprettholde tiltak for å begrense antallet personer med mistenkt Covid-19 infeksjon. Erfaring tilsier at det å begrense reiseaktiviteten fra høyendemiske områder til lavendemiske områder vil redusere smitteoverføringen. Reiserelaterte tiltak i tidlige faser av en epidemi gis faglig støtte fra Folkehelseinstituttet v/Vold, Aavitsland og Arnesen i brev sendt til alle landets kommuneoverleger 19.03.2020. Dette er også bakgrunnen for nasjonale karantenereglene for personer som har vært på reise utenlands. Flere kommuner som tidligere har hatt lokale karanteneregler har den siste uken avsluttet sine tiltak. Begrunnelsen for å ikke forlenge karantenereglene har vært at kommunene har kommet i fase 2 av epidemien, og at det derfor ikke er faglig grunnlag for å opprettholde karanteneregler. Tiltaket har som mål å redusere import av smittede personer fra andre områder, og å redusere risiko for at personer som kommer til kommunen fra høyendemiske områder overfører smitte til vår kommune/vår region. Dette er kun et relevant tiltak i tidlige faser av epidemien. Når «importerte tilfeller» utgjøre en stadig mindre andel av nye tilfeller har tiltaket mistet sin relevans. For områder som er i fase 0 og 1 av epidemien er fortsatt faglig grunnlag for å opprettholde lokale karanteneregler. Det er kommuneoverlegens vurdering at Hemnes kommune må fokusere på dette tiltaket mens vi ennå er i en tidlig fase epedemien.

Vedtaket gjelder personer som reiser til Hemnes fra fylker med høyt til middels pågående smittetrykk. Kommuneoverlegen har gjennomgått bekreftede tilfeller fra alle fylker de siste 16 dagene. Det har vært en nedgang i nye tilfeller nasjonalt, og ut fra tilgjengelige data vurderes det at flere fylker har enn viss kontroll på smittesituasjonen. Dette er bakgrunnen for at kommuneoverlegen nå anbefaler å åpne opp for at reisende fra fylker med lavt smittetrykk ikke pålegges karantene ved ankomst til kommunen Strenge reiserestriksjoner og karantenebestemmelser har sammen med de nasjonale tiltakene demmet opp for, og utsatt oppstarten av epidemien i kommunen og på Helgeland. Rana og Hemnes vil i løpet av 1-2 uker ha på plass luftveisklinikk og covid-19 post på sykehjem. Kontaktflaten mellom helsepersonell og pasienter med luftveisinfeksjon blir redusert når disse tilbudene iverksettes, og risikoen for smitteoverføring til og fra helsepersonell reduseres. Regjeringen har bestemt at man skal ha en gradvis reduksjon av smittevernstiltak nasjonalt. Sykehusene skal gjenoppta normal drift og flere virksomheter som tidligere har vært stengt, herunder barnehager og skoler skal åpnes. En gradvis åpning av samfunnet, inkludert gjenåpning av skoler/barnehager, vil åpne opp nye smittearenaer. Bedre værforhold vil nødvendigvis medføre økt reiseaktivitet. Det virker også å være en viss tretthet i befolkningen knyttet til strenge tiltak for å øke sosial avstand. Det er usikkerhet knyttet til hvordan reduksjon av smittevernstiltakene nasjonalt vil påvirke smitteraten (R0). Som en følge at lettelser i nasjonale tiltak er det en risiko for at Helgeland og Hemnes får en raskere utvikling fra fase 0-1 til fase 3, enn man har sett på Østlandet når smitten kommer hit. Det er fortsatt usikkerhet knyttet til forsyninger av smittevernutstyr. Det er svært viktig å ha god og trygg tilgang på smittevernutstyr før kommunen kommer til fase 2-3 av epidemien. For at tiltaket skal ha effekt er man avhengig av at også de andre Helgelandskommunene har karantenebestemmelser knyttet til innreise fra høyendemiske områder. Kommuneoverlegeforum på Helgeland har den 15.04.20 hatt møte om de lokale vedtakene i Helgelandskommunene. Kommuneoverlegeforum Helgeland anbefaler: «at man opprettholder lokale karantenebestemmelser så lenge regionen fortsatt er i fase 1 av pandemien. Grensen bør settes ut i fra smittevernfaglige vurderinger og justeres etter smitteforekomst i Norge, og hva som er forholdsmessig for den enkelte kommune. Skal lokale vedtak ha god effekt er man avhengig av at alle kommunene i regionen har lokale vedtak.» Fra 05.04.20 har de lokale smittevernsvedtakene åpnet for muligheten til å søke dispensasjon fra karantenekravet. Hvilke tiltak som er planlagt for å redusere smitteoverføring skal følge dispensasjonssøknaden. Ved behandling av dispensasjonssøknader har kommunen forholdt seg til rundskriv I-4/2020. Kravet om søknad for å få dispensasjon fra karantenereglene gir kommunen muligheter til å utfordre bedriftene på smittevernstiltak og mulighet til å gi råd og veiledning for å redusere smitterisikoen knyttet til import av arbeidskraft fra høyendemiske områder. Konfliktnivået knyttet til lokale karanteneregler vurderes av kommuneoverlege å være lavt på nåværende tidspunkt. Kommuneoverlegen opplever at bedriftene i stor grad har forståelse for de lokale vedtakene.

De lokale karantenereglene vurderes å ha bidratt til å utsette oppstarten av epidemien på Helgeland. Ambisjonen har ikke vært nullsmitte, men å klare å opprettholde en kontrollert smittesituasjon. Hemnes vil sammen med Rana kommune i løpet av få uker ha på plass de tilbudene som vurderes som nødvendige for å klare å ha kontroll på smittesituasjonen og å håndtere flere syke. Sammendrag I den nåværende situasjonen er det nødvendig å forebygge og motvirke spredning av covid-19. Tiltaket anses nødvendig både for å beskytte sårbare grupper og for å opprettholde nødvendig kapasitet i helsetjenesten. Det er usikkerhet knyttet til hvordan reduksjon av smittevernstiltakene nasjonalt vil påvirke smitteraten (R0), og kommuneoverlegen anbefaler derfor at lokale karanteneregler i et noe redusert omfang videreføres. Kommuneoverlegen vurderer at smitteverntiltaket har en medisinskfaglig begrunnelse, er nødvendig av hensyn til smittevernet, og for å opprettholde tilstrekkelig smittevernskapasitet i kommunen. Formannskapet vurderer at den samfunnsmessige nytten ved smitteverntiltaket overstiger belastning og ulempe for de tiltaket gjelder. Med de dispensasjonsmuligheter som foreligger vurderes tiltaket som forholdsmessig og tjenlig utfra en helhetsvurdering.

Økonomisk ansvar

Hemnes kommune påtar seg ikke økonomisk ansvar som følge av pålagte tiltak.

Iverksettelse og virkning

Vedtaket har virkning fra 29.04.2020 kl 1800 og gjelder til 06.05.2020 kl 1800, eller inntil nytt vedtak fattes. Nasjonale føringer i form av forskrift og retningslinjer for lokale vedtak vurderes fortløpende.