ARCTIC RACE OF NORWAY - MYE MER ENN BARE ET SYKKELRITT!

  • Visjonen for ARN er å stimulere utviklingen av Nord Norge, promotere og inspirere unge talenter, organisere et arrangement av topp kvalitet, skape entusiasme og utvikle samarbeidende partnerskap. Dette er verdier vi i Hemnes også kan stå inne for. 
  • Ingen andre norske idrettsarrangement, eller andre typer arrangement, når ut til så mange TV-seere i så mange land. ARN 2015 ble vist totalt i 180 land, hvorav ca. 60 i direktesending. Til sammenligning ble ski-VM i Oslo vist direkte til sju land. Hemnes og Helgeland blir med andre ord satt på verdenskartet!
     
  • Verdens beste utøvere i en av verdens største idretter kommer til ARN. Før det er sendt ut invitasjoner til årets ritt, har alle de 22 World Tour-lagene signalisert at de ønsker å delta. Dette til tross for at OL i Rio arrangeres parallelt med ARN. Det forventes et særdeles sterkt felt i årets ARN.
     
  • ARN samarbeider med verdens største arrangør av sportsarrangementer, ASO. De arrangerer mange av de mest kjente sportsbegivenhetene; Tour de France, Dakar Rally, Alstom Open Golf og Paris Maraton for å nevne noen. Her kan vi lære mye av proffe arrangører! 
     
  • Mer enn 1000 personer jobber med å arrangere Arctic Race of Norway i 2016. Arrangementet krever 150 biler, 3 charterfly, 3 helikopter og 3300 hotellovernattinger. Hemnes kommune og lokalbefolkningen her er en viktig brikke for at totalarrangementet skal bli vellykket. 
     
  • ASO bringer med seg sin egen TV-produsent, som er en garantist for at vi får laget de beste TV-sendingene som er mulig å produsere. Reklameverdien av TV-sendingene i 2015 var på 90 millioner kroner. I tillegg kommer presseverdien på 100 millioner kroner. Aldri før har vi hatt en lignende mulighet til å markedsføre oss ute i verden.
     
  • De økonomiske ringvirkningene i Nord Norge som følge av ARN 2014 var på 81 millioner kroner: 26,5 millioner fra selve organiseringen av rittet og 54,7 millioner kroner fra tilskuere.
     
  • 10.000 personer så på lagpresentasjonen i Harstad.
    150.000 personer var tilskuere langs løypa i 2015.
    6.000 personer så målgangen i Målselv Fjellandsby i 2015.
    Det går to etapper over Korgfjellet og lørdagens etappe er blitt utpekt som den avgjørende Kongeetappen. Med Korgfjellets sentrale beliggenhet, blir vi ikke forbauset om det kommer opp mot 10.000 tilskuere. Derfor lager vi Fjellfestival og satser på å ta godt i mot alle som kommer, samtidig som vi får profilert oss.
     
  • I tillegg til selve hovedsykkelrittet, arrangeres det ritt for amatører, ARN Challenge Race, samt sykkelritt for unge talenter fra Norge og andre land: Arctic Heroes of Tomorrow Race (arrangert av Statoil og Norges Sykkelforbund). Sparebank1 Nord Norge arrangerer flere SNN Mini Arctic Race for de minste, og vi håper å få et Mini Arctic Race på Korgfjellet til glede for alle små og store i vårt lokalsamfunn. 
     
  • I forbindelse med åpningen av ARN arrangeres det en stor næringskonferanse i Bodø i samarbeid med Innovasjon Norge. Utvikling av Nord Norge er tema. 
     
  • Dronning Sonja er rittets høye beskytter for tredje året på rad. Hun har enda ikke hatt anledning til å være med på selve rittet. Kanskje kommer hun i år?
     
  • Thor Hushovd har vært rittets ambassadør helt siden starten og er tilstede også på årets Arctic Race.
     
  • ARN ble i 2016 tildelt prisen for "Årets Eksterne Event" og "Årets Bransjepris" for sitt samarbeid med Sparebank1 Nord Norge. 
     
  • Erfaringen fra tidligere år er at få eller ingen andre arrangementer greier å skape en slik entusiasme i lokalmiljøet som ARN. Blandingen av sportslige prestasjoner, folkefester og forberedende aktivisering over flere måneder har vist seg å være en udiskutabel suksessoppskrift for økt trivsel og bolyst i alle tidligere arrangørkommuner.