teknogeek.png

Nb! Foredraget med Eirik Newth fra 12:00 – 14:00 dessverre er avlyst  men at resten av arrangementet går som planlagt

Målet med Teknogeek er å sette fokus på den teknologiske revolusjonen og hva vi som samfunn har i vente. 240 elever fra Hemnes, Rana, Lurøy og Nesna er invitert til å ta et dypdykk inn i framtida sammen med framtidsforsker og foredragsholder Eirik Newth. Sammen med lokale bedrifter, opplæringskontoret, Innovasjon Norge og Væxt-miljøet, ønsker vi å inspirere ungdom og gründerspirer til nytenking, og til å tenke framtidsretta både innen utdanning og yrkesvalg.

Også næringslivet og andre interesserte er invitert til foredrag med Eirik Newth, etterfulgt av debatt ledet av Ranaregionen Næringsforening, om hvordan vi på Helgeland kan tilpasse oss den teknologiske revolusjonen og sørge for at vi har tilgang på arbeidskraft med riktig kompetanse.

I tillegg til foredragene, som holdes i Aulaen, er det rigget et stort messeområde i hallen hvor elevene får boltre seg alene fram til kl. 14:00. Deretter er det åpent for alle fram til kl. 18:00.

Her kan man treffe lokale bedrifter og gründere som bruker det aller siste innen teknologisk utstyr, det blir konkurranser og man får mulighet til å teste ut spennende duppeditter. Konferansier er gründer og TV-profil Stian Sandø som mange kanskje kjenner fra serien Newton.

Like ved hallen har en av Hemnesbergets mest kreative gründere, Yvonne Rosten, nettopp blitt ferdig med å utvide Mileperlen Gallerihotell, og i anledning Teknogeek og Gründeruka inviterer hun til omvisning i de nyoppussede og kunstnerisk utsmykkede rommene og møterommene.

Arrangør av Teknogeek er Hemnes kommune og Hemnes Ungdomsråd, godt hjulpet av Hemnes sentralskole og lærer Elisabeth Møllevik Skjæran, som fikk prisen som «Årets entreprenørskapslærer i Norge» i 2014. Arrangementet har også fått økonomisk støtte fra Okstindan natur- og kulturpark, Byregionprogrammet Ranaregionen, Sparebank 1 Nord Norge, Nordland Fylke og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Program og oversikt over deltagende aktører finnes på www.hemnesgeek.no
Gründeruka Helgeland: www.grunderukahelgeland.no
Facebook: Teknogeek / Gründeruka Helgeland

Kontaktpersoner:
Elisabeth Møllevik Skjæran, tlf. 924 64 350 / elisabeth.skjaeran@hemnes.kommune.no
Bygdeutvikler Marit Valla, tlf. 954 76544 / marit.valla@hemnes.kommune.no

grunderuka.png