pressemelding[1].png

Hemnes kommune iverksetter ny plan- og omstillingsprosess

Formannskapet fikk på sitt møte 2. september en orientering fra rådmannen om to ulike prosesser som nå iverksettes i kommunen.

• Planprosessen omfatter
    Fram til juni neste år skal det utarbeides to nye kommunedelplaner. En plan for helse- og omsorg, og en kommunedelplan for barn- og unge (oppvekstsektoren).

Hemnes kommune har engasjert Nordlandsforskning til å bistå kommunen med et eget utrednings- og utviklingsprosjekt som skal støtte opp om deler av planarbeidet.

I tillegg skal Hemnes kommune utrede forslag til et interkommunalt barnevern i regionen. Hemnes kommune gjør dette utredningsarbeidet på vegne av seks andre kommuner.  Dette er Nesna, Lurøy, Rana, Hattfjelldal, Grane og Vefsn – i tillegg til Hemnes.

• Omstillingsprosessen omfatter
    Det skal iverksettes en gjennomgang av avdelingene  økonomi, servicetorg og IKT i sentraladministrasjonen. Gjennom nye styringssystem og rutiner skal det etableres en enhet med felles ledelse.  Målsettingen er større fleksibilitet og bedre ressursutnyttelse av både verktøy, system og personale. Samarbeid på tvers i enheten er et mål.
  • Tilsettinger / ansvar
    Rådmannen har engasjert  Heidi Lien som prosjektleder for begge prosessene.  Lien har permisjon fra sin stilling som enhetsleder for barnehagene. Permisjonen vil vare i inntil ett år – i første omgang til og med 30.06.15.

Kommunen har tilsatt Synnøve Ødegård som prosjektmedarbeider i 100 % stiling frem til sommeren 2015.  Ødegård har permisjon fra sin stilling i barnevernet i samme tidsrom.

Som ny midlertidig enhetsleder for barnehagene er Merethe Vatshaug tilsatt. Hun vil fungere i stillingen i Heidi Liens permisjonstid.

Korgen FYSAK-barnehage og Tømmerheia  naturbarnehage vil bli sammenslått med en felles styrer i samme periode. Kirsti Ånes Skaret blir konstituert som fells styrer for de to barnehagene.
  • Finansiering
    Kommunen har fått midler fra fylkesmannen til å utrede muligheten for et interkommunale barnevern. Det vil bli søkt om skjønnsmidler fra fylkesmannen til deler av planararbeidet og til arbeidet som Nordlandsforskning skal utføre. I tillegg vil det bli benyttet egne, kommunale planmidler.

Rådmann Amund Eriksen - mob.:  414 75 680

kommunevåpen-mono-sideskiller.png