Kommunestyret i Hemnes vedtok i dag kjøp av Natre/Dovista sine eiendommer på Hemnesberget. Innen første halvår av 2024 fremmes det en sak om eierstrategi til kommunestyret.

Overtakelse av bygget vil være et viktig startskudd for omstilling i kommunen, sier ordfører Paul Asphaug. -For å kunne tiltrekke seg nye næringsaktører må vi kunne tilby innflytningsklare lokaler. Vi er i dialog med flere interessenter som ønsker å etablere seg på Hemnesberget og dette vil gi en rask start på omstillingsarbeidet, forhindre fraflytting og tap av kompetanse.

Hemnes kommune har ikke som mål å sitte som langsiktig eier av bygget. Ordføreren påpeker at arbeidet med å sikre langsiktig eierskap og lokal verdiskaping starter umiddelbart.