I løpet av det neste året skal vi redusere kostnadene med 1 mill på renhold. For å få dette til ser vi ingen annen utvei enn å redusere på frekvensen.

Tiltak 1:
Renholdsfrekvensen på kontorene ved Rådhuset vil bli redusert fra hver 2. uke til hver 3. uke. Mens renholdet på toaletter, korridorer, møterom, spiserom og inngangspartier blir som før.

Ettersom renholdet blir redusert blir det nødvendig at hver og en tar et større ansvar for seg og «sine» arealer. Derfor vil det bli satt ut utstyr(mopper, kluter ol) i hver etasje, til bruk ved tilsmussing, for eksempel kaffesøl.

For å forebygge slitasje på gulvene og redusere støvproduksjonen, anbefaler vi bruk av innesko. Dette blir ekstra viktig for de som kommer inn fra oppdrag(anlegg, prosjekter) i løpet av dagen.

Ved større prosjekter som boning ol, håper vi på et fortsatt godt samarbeid ifht tilrettelegging og rydding.

Tiltak 2:
Til nå har det vært noe forskjell på frekvensen på HOM og KOM. Grunnen til dette er hvordan renholdsavdelingen til nå har vært organisert. De siste månedene har vi jobbet med å omorganisere renholdsavdelingen fra to til et team. Dette for å bli mere effektive og få et nærmere samarbeid mellom renholderne på Hemnesberget og i Korgen. Samtidig blir vi mindre sårbare ved fravær.

I tillegg til dette blir vi å redusere frekvensen fra tre til to dager på beboerrommene på HOM. På KOM blir frekvensen stort sett som tidligere.

Tiltak 3:
Vakante stillinger på 1,1 årsverk blir borte og vi tar ikke inn vikarer ved fravær, så langt det er forsvarlig.

Renholdsavdelingen