PRESSEMELDING 18.03.2015

Forside_brosjyre.png

OKSTINDAN I PARIS

Okstindan natur- og kulturpark har laget en brosjyre som presenteres på den franske vandremessen Destinations Nature (www.randonnee-nature.com) i Paris fra 19. – 22. mars 2015.

Brosjyren blir presentert på Innovasjon Norges stand, og her kan man også ta bilde av seg selv foran Rabothytta i en såkalt Sharing Box. Bildet kan senere deles av kunden selv på sosiale media.

Messen Destination Nature har eksistert i over 30 år. I 2014 deltok hele 350 utstillere på 10 000 m² og 63 000 besøkende var innom i de tre dagene messen varte. Det er stor interesse for vandring i Frankrike. I følge tall fra Innovasjon Norge i Paris driver 27,8 millioner med fritids- og gåturer, 4,9 millioner driver med vandring og 3,4 Millioner driver med fjellvandring.

Brosjyren som er laget fokuserer på vandring i Okstindområdet. Den presenterer bl.a. Rabothytta og forteller historien om franskmannen Charles Rabot som var en av førstebestigerne på Oksskolten, Nord Norges høyeste fjell, og som altså nå har fått DNT-hytte nummer 500 i Norge oppkalt etter seg.

To overnattingsbedrifter er også presentert: Stekvasselv Gård og Korgen Camping. Begge deltar sammen med Okstindan natur- og kulturpark i Innovasjon Norges Vandrekampanje. Gjennom Vandrekampanjen blir man presentert på VisitNorway sine nettsider i flere land. Brosjyren viser til den franske kampanjesiden på  www.visitnorway.com/randonnee.  Brosjyren viser også til Hemnes Turistforenings franske hjemmeside om Rabothytta ( www.rabothytta.no/fr). Også Stekvasselv Gård har tilpasset sin hjemmeside til fransk (http://stekvasselv.com/home-fr-FR/).

Bildene som er brukt i brosjyren og i kampanjen på visitnorway er i hovedsak tatt av Fabrice Milochau, en internasjonal fotograf som var i Hemnes på pressetur i august 2014 og som ga oss rettigheter til over 1200 flotte bilder. Pga. vår deltagelse i Vandrekampanjen, inviterer nå Innovasjon Norge i samarbeid med Helgeland Reiseliv og Nord Norsk Reiseliv, 10 internasjonale journalister til nok en pressetur her i området i begynnelsen av september.

Ordfører Kjell Joar Petersen-Øverleir sier at han er glad for den bevisste jobbinga med å løfte Hemnes ut i verden og for den muligheten Rabothytta og Okstindan natur- og kulturpark gir for å sette Hemnes på kartet. Ved å løfte fram det unike og særegne, og ved å vise fram Hemnes i alle fora slik parken er i ferd med å gjøre, håper og tror han at effekten vil komme hele kommunen til gode, både ved økt omsetning for lokalt næringsliv, men også ved at Hemnes blir en enda mer attraktiv bosettings- og besøkskommune.

Okstindan natur- og kulturpark er Parkkandidat i Norske Parker og finansieres av midler fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, Nordland Fylkeskommune og Hemnes kommune.

For ytterligere informasjon:
Bygdeutvikler Marit Valla, mobil 954 76544